NYHEDSBREV 1

November 2022

Dette nyhedsbrev om DU-IT omhandler primært version 3 af DU-IT. Vi sætter fokus de nye tiltag, justeringer og ændringer i DU-IT.

DU-IT lever mere og mere som et læringsredskab for eleverne rundt omkring. I DU-IT kan eleverne bruge både tekst, billede, lyd og video til at understøtte deres læring og til at være i dialog med deres vejledere og undervisere.

DU-IT har fokus på sammenhænge i elevens uddannelse på tværs af skole- og oplæringsperioder. Ideen er, at eleven vedvarende bygger læring oven på læring. Arbejdet i DU-IT sigter også på, at overgangene i uddannelserne understøttes bedst muligt.

Med DU-IT er ønsket at skabe en platform, hvor eleverne vil kunne arbejde, så de lærer de kompetencer, som et nutidigt og fremtidigt arbejdsmarked efterspørger. Det 21. århundredes kompetencer er centrale i den måde, som DU-IT er tænkt og skabt. Disse kompetencer kan overordnet sammenfattes i nedenstående:

Kreativitet
•  at skabe og innovere, være iderig, opfindsom, lære af erfaringer, udvise originalitet
Kollaboration
at samarbejde, deltage ligeværdigt i processer, have ansvarlighed, være åben
Kritisk tænkning
at forholde sig til verden, være problemløsende, analysere, evaluere, stille opklarende spørgsmål
Kommunikation
lytte, udtrykke ideer, bruge forskellige platforme, bruge forskellige udtryk

Nedenfor gennemgår vi nye tiltag og ændringer:

1 Videovejledninger

2 Valg af uddannelse

3 Inviter vejledere / undervisere til læringsrum og SPOT

3.1 Formålet med SPOT

4 Send til SPOT er tydeliggjort

5 Oprettelse af et læringsrum

6 Skriv et nyt opslag

6.1 Opslag

6.2 Fællesdokument

7 Skrivbare og fælles skabelonfiler

7.1 Tomt dokument

7.2 Din uddannelse

7.3 SLUT-SPOT skole

7.4 SLUT-SPOT oplæring

8 Nyeste kommentarer står øverst på siden

9 Man kan se, hvem der har læst et opslag

10 Ulæste opslag

11 Minimering af opslag

12 Organisering af elever efter hold og alfabetisk

13 Sletning af læringsrum, opslag og kommentar

14 Det grønne spørgsmålstegn er blevet til LÆR OM DU-IT

15 Øveprofil til undervisere og vejledere

16 Sletning af tilknyttede personer

17 Kontaktlærer bliver til holdansvarlig

18 Samarbejdsaftale

18.1 Udviklingsgruppe

1 Videovejledninger

Vi har lavet nye videovejledninger til DU-IT, der gør det muligt at udsøge vejledninger til enkeltelementer i DU-IT. Videovejledningerne findes her

2 Valg af uddannelse

Eleverne skal, når de starter med at bruge DU-IT, vælge den uddannelse, som de går på. Det går de ved at gå ind på deres profil og klikke den uddannelse af, som de går på.

3 Inviter vejledere / undervisere til læringsrum og SPOT

Fra DU-IT version 3 inviterer man vejleder / underviser ind i læringsrum og SPOT i samme arbejdsgang.

Eleven skal invitere vejledere og undervisere ind i læringsrummet, men der kan være situationer, hvor man inviterer nogle ind, som ikke har behov for at kunne tilgå SPOT. Det kan f. eks. være, at man inviterer en medvejleder eller en medelev ind i læringsrummet for en kort periode. Vi forventer, at denne mulighed for at fravælge invitationer til SPOT sker sjældent og har karakter af undtagelse.

Vi håber med denne ændring at minimere misforståelser omkring om, hvem der skal inviteres til rummene i DU-IT.

3.1 Formålet med SPOT

Det er væsentligt at huske, hvad formålet med SPOT er. SPOT handler sammenhæng i elevens uddannelse på tværs af skole- og oplæringsperioder. SPOT er det sted i DU-IT, hvor det er muligt at synliggøre denne sammenhæng. SPOT står for Sammenhæng, Progression, Overblik og Transfer (overgange mellem skole-oplæringsperioder).

4 Send til SPOT er tydeliggjort

Knappen er rykket ud på opslaget, så det er mere logisk, hvordan man sender et opslag til SPOT. Ved at klikke på knappen sendes opslaget til SPOT.

5 Oprettelse af et læringsrum

Eleverne har som standard fået oprettet læringsrum for skoleperioderne, læringsrum for praktikforløb SPOT. Derudover kan eleverne oprette nye læringsrum designet til netop den enkeltes behov.

Vejledere og undervisere kan ligeledes oprette læringsrum.

Man opretter et læringsrum ved at klikke på .

6 Skriv et nyt opslag

Der er i læringsrummet to typer af opslag, som man kan benytte:

6.1 Opslag

Du klikker på ikonet for at lave et opslag med enten tekst, billede, video, lydfil eller andre filer. Et opslag giver mulighed for, at de personer, du har inviteret ind i læringsrummet, kan kommentere på dit opslag, og I vil kunne lave en tråd, hvor I drøfter forskellige aspekter af dit opslag.

6.2 Fællesdokument

”Et fælles dokument” er et dokument, hvor du sammen med din vejleder / underviser kan skrive i samme dokument.

Du klikker på ikonet for at oprette et fælles dokument. Du skal starte med at navngive det fælles dokument og derefter skrive noget tekst, kopiere et billede ind, oprette en tabel, eller lignende. Når du lukker det fælles dokument, bliver det gemt automatisk. Din vejleder / underviser kan gå ind i dokumentet ved at klikke på … og klikke på rediger, og efterfølgende kan de skrive i dokumentet på lige fod med dig. Vi anbefaler, at I hver især

• vælger jeres farve at skrive med
• slutter en kommentar af med at skrive jeres initialer og dato.

Det fælles dokument kan med fordel anvendes, når man arbejder med temaer eller fokusområder i sit uddannelsesforløb. Ved at anvende denne opslagstype kan man tematisere arbejdet, og man vil nemmere kunne finde tilbage til emnet.

7 Skabelonfiler på DU-IT-hovedsiden

Som det fremgår af nedenstående punkt, har vi flyttet nogle af skabelonfilerne ind i læringsrummene.

Vi målretter de skabelonfilerne fremover, så elever kun vil møde skabeloner, som er relevante for dem og deres uddannelse. Ovennævnte screenprint er et eksempel på, hvad der vil ligge for en social- og sundhedsassistentelev.

Vi planlægger at lægge flere relevante dokumenter ud, f. eks. målene for de enkelte uddannelser.

7.1 Skrivbare og fælles skabelonfiler

Skabelonfilerne

  • ”Din uddannelse”,
  • ”SLUT-SPOT skole” og
  • ”SLUT-SPOT oplæring”

har tidligere været placeret uden for læringsrum og SPOT på de enkelte profilers forside. Disse skabeloner har vi gjort til skrivbare filer, og vi har lagt dem ind i læringsrummene. Formålet er, at få skabelonerne så tæt på det, eleverne arbejder med, og det vil være sådan, at både elev og vejleder/underviser, også vil kunne skrive i dokumentet, når eleven har oprettet det.

Eleven er fremover fri for først at downloade en skabelon, udfylde den, gemme den for til sidst at uploade den til læringsrummet. Nu arbejder elev og vejleder/underviser inde i læringsrummet og skabelonen gemmes i læringsrummet og sendes derfra til SPOT, når det er færdigredigeret.

For at oprette en skabelon, skal eleven klikke på ikonet for det fælles dokument , hvorefter nedenstående vindue kommer frem. Eleven vælger den skabelon, som skal anvendes. Dokumentet gemmes automatisk, når man er færdig med at arbejde i det.

7.2 Tomt dokument

Når eleven eller vejlederen / underviseren klikker på dette element, opretter de et fælles dokumentet, som alle, der er inviteret ind i et læringsrum, kan skrive i.

Dette dokument er især velegnet, når elever arbejder med et bestemt tema eller fokusområde over længere tid. Eksempler kan være ernæring, kredsløb, kommunikation, rehabilitering, sundhed, medicinhåndtering.

Eleven vil kunne samle alt materiale om et tema, skrive daglige refleksioner, tilføje faglig og teoretisk viden, arbejde med at koble teori og praksis. Vejlederen vil kunne skrive kommentarer eller refleksive spørgsmål til eleven i samme dokument, så eleven kontinuerligt udfordres i hendes læring.

Det anbefales, at hver person anvender sin egen farve i det fælles dokument, så det er nemt at overskue, hvem der skriver og kommenterer hvad.

8.2 Din uddannelse

Din uddannelse er bl.a. tænkt til opstartssamtalen. Overskrifterne faglige kompetencer, personlige kompetencer, trivsel, behov for støtte og stabilitet er tænkt som en måde at strukturere en samtale på. Der vil være en systematik i dialogen, og der bliver en større sikkerhed for, at elev og vejleder/underviser får talt om det væsentlige.

Men din uddannelse kan også med fordel anvendes som en struktur for vejledningssamtaler. Den kan både sætte rammen for elevens og vejlederens/underviserens forberedelse til samtaler, og den kan hjælpe til med, at parterne kommer til at tale om det mest væsentlige.

7.3 SLUT-SPOT skole

Denne skabelon skal bruges ved afslutningen af en skoleperiode og efterfølgende sendes til SPOT. Ideen er, at eleven svarer på skemaets spørgsmål, og eleven må gerne tilføje nye vinkler. Formålet er, at eleven opnår en større bevidsthed om, hvad de har lært i skoleperioden, og hvordan de har arbejdet med stoffet. Herved får eleverne et større fokus på deres læring og på, hvad de tager med af viden og færdigheder ind i den kommende oplæringsperiode.

7.4 SLUT-SPOT oplæring

Denne skabelon skal bruges ved afslutningen af oplæringsperiode og sendes til SPOT. Konceptet er, at eleven går i dialog med sin vejleder om punkterne i skabelonen for at få et fokus på, hvad de har lært, og hvad de kan tage med videre i deres uddannelsesforløb. I løbet af dialogen redigeres SLUT-SPOT oplæring færdigt, og eleven afslutter samtalen med at sende dokumentet til SPOT.

8 Nyeste kommentarer står øverst på siden

For at få skabe det bedst mulige overblik på siderne i DU-IT har vil de seneste kommentarer, og dermed også det seneste opslag rykke op øverst på siderne. Herved skal man ikke lede på siderne, hvis der er nogen, der har lavet en kommentar til et lidt ældre opslag.

9 Man kan se, hvem der har læst et opslag

Mange elever har efterspurgt muligheden for at kunne se, når nogen har læst det, som eleven har lagt op i DU-IT.

et opslag, og derfor er det væsentligt, at alle husker at klikke på knappen under de forskellige opslag. Herefter vil den, der har lavet opslaget kunne se, hvem og hvor mange, der har læst opslaget.

Et fælles dokument registrerer på en anden måde, når nogen har åbnet dokumentet og kommenteret i det. Neden for det fælles dokument registrerer DU-IT, hvem der har ændret i dokumentet. Der vil komme en besked med navn og tidspunkt:

På denne måde skabes et overblik over, hvem der har arbejdet i dokumentet og hvornår.

10 Ulæste opslag

Et opslag forbliver ulæst indtil det er læst af modtageren.

11 Minimering af opslag

Alle opslag kan minimeres, hvorved der kommer en overskuelighed på de enkelte sider. Dvs. at den tråd, som et opslag medfører, kan skjules, og kun overskriften ses.

12 Sletning af læringsrum, opslag og kommentar

Mange har efterspurgt muligheden for at kunne slette et læringsrum, et opslag eller en kommentar. Af mange forskellige grunde kan man komme til at poste noget forkert, man har givet læringsrummet et forkert navn, eller noget man gerne vil lave om. Derfor har vi lavet en forsinkelse på opslag, som gør, at man inden for 4 timer fra at man har lavet et læringsrum, et opslag eller en kommentar, selv kan slette dem.

Efter 4 timer låses de forskellige elementer, og man er nødt til at sende en anmodning om sletning til administrator i DU-IT.

Vi håber med denne ændring at gøre arbejdet i DU-IT mere fleksibelt.

13 Sletning af tilknyttede personer

Det er nu muligt at slette alle personer, som man har delt et læringsrum eller SPOT med. Ændringen omhandler, at man nu også kan slette en tilknyttet holdansvarlig, hvis denne ændres i løbet af uddannelsen.

14 Det grønne spørgsmålstegn er blevet til LÆR OM DU-IT

LÆR OM DU-IT erstatter det grønne spørgsmålstegn. Der har været en usikkerhed på, om det var logisk for brugere af DU-IT at klikke på spørgsmålstegnet for at søge hjælp i form af vejledninger.

Vi har et stort ønske om, at brugere af DU-IT fra elever, vejledere, undervisere, lokale administratorer søger viden om DU-IT via de informationer, der er eksisterer.

15 Organisering af elever efter hold og alfabetisk

For især undervisere, men også vejledere med mange elever, har der været et ønske om, at eleverne blev organiseret holdvist og alfabetisk. Fremover er eleverne organiseret på siderne ud fra disse principper.

16 Øveprofil til undervisere og vejledere

Hver underviser, vejleder og lokaladministrator har fået tilknyttet en øveprofil, som man kan bruge, hvis man har behov for at introducere andre til DU-IT. Det kan være en ny vejlederkollega, der skal have en indføring i DU-IT.

Øveprofilen finder du øverst til højre på siden under

Klik på knappen Øveprofil, og du vil få adgang til den. Øveprofilen renses automatisk for indhold hver dag ved midnat.

17 Samarbejdsaftale

DU-IT drives, udvikles og implementeres i et samarbejde mellem Sosu Østjylland og arbejdsgivere fra Aarhus Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Favrskov Kommune, Odder Kommune og Syddjurs Kommune.

17.1 Udviklingsgruppe

For at sikre den fornødne drift, udvikling og fortsat implementering af DU-IT er der nedsat en arbejdsgruppen. Gruppen består for tiden af:

  • Ole Svejstrup, uddannelseskonsulent, Aarhus Kommune, MSB
  • Mona Eriksen, uddannelseskonsulent, Silkeborg Kommune
  • Jael Rothbøll Jacov, uddannelseskonsulent, Favrskov Kommune
  • Kirsten Nørup Gabriel, uddannelsesansvarlig, AUH
  • Brian Sångren, underviser, Sosu Østjylland
  • Hanne Hviid, underviser, Sosu Østjylland
  • Thøger Johansen, pædagogisk mediemedarbejder
  • Jasmin Nielsen, elev
  • Verner Sønderby, vejleder.

Vi vil ønske jer rigtig god arbejdslyst med den nye version af DU-IT. Vi håber, at den giver jer nogle nye muligheder og at nogle af funktionerne også letter måden at arbejde i DU-IT.